הגדה של פסח (טעמא דקרא)/מגיד/עבדים היינו
הגדה של פסח || הגדה של פסח (טעמא דקרא)
מה נשתנה • מעשה ברבי אליעזר ![]()
|
לְפַרְעֹה בְּמִצְרָיִם וַיּוֹצִיאֵנוּ יְיָ אֱלֹהֵינוּ מִשָּׁם בְּיָד חֲזָקָה וּבִזְרֹעַ נְטוּיָה. וְאִלּוּ לֹא הוֹצִיא הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֶת אֲבוֹתֵינוּ מִמִּצְרַיִם. הֲרֵי אָנוּ וּבָנֵינוּ וּבְנֵי בָנֵינוּ מְשֻׁעְבָּדִים הָיִינוּ לְפַרְעֹה בְּמִצְרָיִם. וַאֲפִילוּ כֻּלָּנוּ חֲכָמִים. כֻּלָּנוּ נְבוֹנִים. כֻּלָּנוּ זְקֵנִים. כֻּלָּנוּ יוֹדְעִים אֶת הַתּוֹרָה. מִצְוָה עָלֵינוּ לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרָיִם. וְכָל הַמַּרְבֶּה לְסַפֵּר בִּיצִיאַת מִצְרַיִם הֲרֵי זֶה מְשֻׁבָּח:
עבדים היינו לפרעה במצרים. יתבאר ע"פ המכילתא בפ' אשר הוצאתיך מארץ מצרים מבית עבדים עבדים למלכים היו ולא עבדים לעבדים ובמכילתא בשלח ט"ז ג' עבדים היו ישראל למלכים והיו יוצאין לשדה ונוטלין תאנים וענבים וכל מיני פירות ואין כל ברי' אומר להן כלום וזהו שמספר כאן חסדי השי"ת שהיינו עבדים לפרעה ולא עבדים לעבדים.


