חתם סופר על הירושלמי/תרומות/י/ו: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מ (עמד העביר את הדף חתם סופר על ירושלמי//ו לשם חתם סופר על ירושלמי/תרומות/י/ו בלי להשאיר הפניה)
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
<noinclude>{{ניווט כללי עליון}}
<noinclude>{{ניווט כללי עליון}}
{{הועלה אוטומטית}}</noinclude>
{{הועלה אוטומטית}}</noinclude>
'''{{עוגן1|ר'}} ירמיה בעי שלקה בחלב מהו.''' ונלע"ד דלא מספקא ליה או הוא בכלל בב"ח והוא ממועט במאי דאמרינן בחולין קי"ג ע"ב לא תבשל גדי ולא דם דזה אינו דהא אין ספק דבכלל גדי הוא ויי"ח פסח בכזית כבד מגדי של פסח והמבשל כבד בחלב לוקה והאוכל מחלב לוקה ולא קמבעי' ליה אלא באוכל מהכבד אי לוקה דדלמא לא בלעה מהחלב דטרידי למיפלט דמא לא בלעי אפי' חלב (בקמ"ץ) אי דלמא חלב (בקמ"ץ) בלעה. ועיין מ"ש הר"ן בחולין אהא דאמרינן כבדא דאיסורא ומשום שמנוניתא וראיתי במהר"ם שי"ף חולין קי"ג גבי גדי ולא דם דפשיטא ליה דהמבשל כבד בחלב לוקה ובסוף המסכת בליקוטיו מספקא ליה ע"ש ולפענ"ד אין כאן ספק:
'''{{עוגן1|ר'}} ירמיה בעי שלקה בחלב מהו.''' ונלע"ד דלא מספקא ליה או הוא בכלל בב"ח והוא ממועט במאי דאמרינן ב[[בבלי/חולין/קיג/ב|חולין קי"ג ע"ב]] לא תבשל גדי ולא דם דזה אינו דהא אין ספק דבכלל גדי הוא ויי"ח פסח בכזית כבד מגדי של פסח והמבשל כבד בחלב לוקה והאוכל מחלב לוקה ולא קמבעי' ליה אלא באוכל מהכבד אי לוקה דדלמא לא בלעה מהחלב דטרידי למיפלט דמא לא בלעי אפי' חלב (בקמ"ץ) אי דלמא חלב (בקמ"ץ) בלעה. ועיין מ"ש הר"ן בחולין אהא דאמרינן כבדא דאיסורא ומשום שמנוניתא וראיתי במהר"ם שי"ף חולין קי"ג גבי גדי ולא דם דפשיטא ליה דהמבשל כבד בחלב לוקה ובסוף המסכת בליקוטיו מספקא ליה ע"ש ולפענ"ד אין כאן ספק:


'''{{עוגן1|זעירא}} לא אכל כבדא מיומוי.''' ופי' המפרש בשליקה ע"ש. וי"ל זעירא לשיטתו במנחות כ"א ע"א דמתיר דם שבישלו ושקרש א"כ לדידי' אין חידוש מה שהתירה תורה כבדא א"כ י"ל דם האיברים של כבד אסיר כשאר כל דם האיברים וחמיר מיניה דאפילו מליחה אינה מועלת לו ואסור מן התורה ככל דם האיברים אבל אי דם קרוש בעלמא אסור מן התורה ושאני כבדא דגלי קרא על הארץ תשפכנו כמים (עיין בלבוש בעט"ז) אז י"ל כסברת ר"ת דמן התורה אפילו דם האיברים שלו מותר ולא בעי מליחה. א"כ זעירא לשיטתו דאיהו הוא דמתיר דם שבישלו ושקרש ואין חידוש בכבדא וחמירא כבדא משאר דם האיברים דאפילו במליחה לא סגי ליה ע"כ החמיר:
'''{{עוגן1|זעירא}} לא אכל כבדא מיומוי.''' ופי' המפרש בשליקה ע"ש. וי"ל זעירא לשיטתו ב[[בבלי/מנחות/כא/א|מנחות כ"א ע"א]] דמתיר דם שבישלו ושקרש א"כ לדידי' אין חידוש מה שהתירה תורה כבדא א"כ י"ל דם האיברים של כבד אסיר כשאר כל דם האיברים וחמיר מיניה דאפילו מליחה אינה מועלת לו ואסור מן התורה ככל דם האיברים אבל אי דם קרוש בעלמא אסור מן התורה ושאני כבדא דגלי קרא על הארץ תשפכנו כמים (עיין בלבוש בעט"ז) אז י"ל כסברת ר"ת דמן התורה אפילו דם האיברים שלו מותר ולא בעי מליחה. א"כ זעירא לשיטתו דאיהו הוא דמתיר דם שבישלו ושקרש ואין חידוש בכבדא וחמירא כבדא משאר דם האיברים דאפילו במליחה לא סגי ליה ע"כ החמיר:
<noinclude>{{פורסם בנחלת הכלל}}
<noinclude>{{פורסם בנחלת הכלל}}
{{ניווט כללי תחתון}}</noinclude>
{{ניווט כללי תחתון}}</noinclude>

תפריט ניווט