מילי דעזרא/אבן העזר/יט

מתוך אוצר הספרים היהודי השיתופי
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש

מילי דעזרא אבן העזר יט

< הקודם · הבא >
מעבר לתחתית הדף


דפים מקושרים


סימן י"ט

הנה אנכי בא להודיע מענין השמות בגטין שהבאתי בסה"ק שערי עזרא בחלק אה"ע סי' ח"י כ' במזכרת הגטין אשר נמצא בהם שנויים בשמות ההם. שכבר נודע דבשמות אבי המגרש והמתגרשת ומכ"ש בשם זקינם אי"צ לדקדק כ"כ ככתוב בש"ע סיקכ"ט ס"ט אם לא הזכיר שם אבי האיש או שם אבי המתגרשת כשר. וכ' הבאה"ט סקי"ג והיכא שאנו מסופקים בשם אבי המגרש או בשם אבי המתגרשת אנו כותבין שם המגרש והמתגרשת לבד מוהרש"ך ח"ג סיע"ח ומוהר"ם מלובלין סיקי"ח וכנה"ג דקנ"א ע"א ע"כ. ולפי"ז אם נקראים בפי העולם בשם אחר אין צריך להזכיר שמותם העיקרי אלא אם ירצה יכתוב את שניהם או שיכתוב את שם השגור בפי העולם ויכתוב בתחילה דמתקרי ודי בזה. משא"כ בשם המגרש והמתגרשת צריך בתחילה לעמוד על שמם העיקרי כדי לכותבו ואי ליכא שום ספק בכתיבתו יכתוב השם העיקרי וגם דמתקרי פ'. ואם איכא ספיקא בשם העיקרי כיצד הוא צריך ליכתב או שלא נוכל לעמוד על אמיתות שם העיקרי יוכל לכתוב דמתקרי פ' לבד ודי בזה. ולכן יותרו מה שנמצא שנויים במזכרת הגטין הנ"ל דבאות א' וב' וז' וי"א וט"ז וכ"ז בשם האבות כתבנו דמתקרי יען דיש מהם דאיכא ספק בשמם העיקרי כגון באות ב' שיש ספק לנו בשמו העיקרי אם הוא נתן או נתנאל יען שהעולם גם בשם נתן יש שקורים אותו בערבי שחאדה. ובאות ע"ז יש ספק בשם העיקרי אם הוא עאבד או עבדיה וכן באות כ"ז כתבנו דמתקרי עבדו. ויש מהם דנתאמת לנו את שם העיקרי לכן כתבנו את שניהם. ובאות ד' בשם המגרש מתאמת לנו שמו העיקרי כתבנו שניהם וכן באות ה' כתבנו את שניהם משא"כ בשם האב כתבנו דמתקרי לבד מטעם הנז"ל. ובאות פ' בשם המתגרשת יש ספק לנו בשמה העיקרי אם הוא לאה או לילה או ליותג'א כי יש שקורים שם העיקרי כך לכן כתבנו השם השגור בפי העולם לילה וכתבנו דמתקריא לילה וכמו שמבואר כן באותו האות. ובאות יו"ד בשם המגרש נסתפק לנו בשמו העיקרי אם הוא שלמה או שמואל והעולם בלשון ערבי קורים לשניהם סלים לכן כתבנו דמתקרי סלים לבד. ובשם המתגרשת דנתאמת לנו דשמה העיקרי אסתר והעולם קורים אותה טירה לכן כתבנו את שניהם אסתר דמתקריא טירה.[1] גם באות כ"ב דנתאמת לנו ששמו העיקרי שלמה והעולם קורים אותו סלים כתבנו את שניהם ע"ד הנז'. ובשם צאלח כך כתבנו שמו בגט ולא נכנסנו לבית הספק שמא שמו מצליח יען דבעת המילה ובס"ת במי שבירך קורים אותו צאלח. ואנכי מלתי לכמה ילדים ובעת המילה קריתי שמם צאלח ולא מצליח וכן ג"כ השם הזה הוא מובא בספרים. ואשר נמצא מעט אנשים שבס"ת הם קורים אותם מצליח הגם שיודעים ששמם העיקרי הוא צאלח זהו התחכמות מהחזן להורות שיש לו הצלחה ול"ח להו למיעוטא דמיעוט'. [2]




שולי הגליון


  1. ומבואר בדעת רבינו דשם טירה יש לכתוב בטי"ת וכ"כ בשו"ת פני יצחק אכן דעת מהרש"א אלפנדרי דיש לכתב תירה בתי"ו וע"ע בזה בס' משא דמשק עמ' תק"ח מש"כ בזה ואכמ"ל. הערת המלבה"ד.
  2. וע"ע בזה לבן רבינו כמהר"י בספרו שארית יהודה הל' גיטין. הערת המלבה"ד.

< הקודם ·
מעבר לתחילת הדף