חיי אדם/ב/קמג: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 45 בתים ,  10 בספטמבר 2020
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
אין תקציר עריכה
שורה 73: שורה 73:
'''נאצנו.''' ע"ש נאצו קדוש ישראל. ר"ל שגרמנו בעונינו שהכעסנו את ה' כמ"ש וירא ה' וינאץ מכעס בניו ובנותיו ואוי לו לעבד שמכעיס את רבו.
'''נאצנו.''' ע"ש נאצו קדוש ישראל. ר"ל שגרמנו בעונינו שהכעסנו את ה' כמ"ש וירא ה' וינאץ מכעס בניו ובנותיו ואוי לו לעבד שמכעיס את רבו.


נשבעתי לשוא ולשקר {{ממ|ובעוה"ר רוב העולם נכשלים בזה שנשבעים אפילו אינו מחוייב שבועה בתוך המשא ומתן נשבע ואומר כה יעזרני ה', וכבר ידוע שזה הוא כנשבע בשם, ולפעמים אפילו כשמדבר דברים בטלים עם חבירו ואומר דבר שקר כדי לאמת דבריו אומר ג"כ יעזרני' ה' לפי שכבר הרגיל לשונו בכך וע"ז ידוו כל הדווים שכאשר נתחייב שבועה בב"ד על תביעת חבירו לפעמים מוחל לחבירו ואינו רוצה לישבע אע"פ שאינו נשבע בשם שבטלו לישבע בשם מחמת גודל העבירה של לא תשא ואיך לא יבוש מלשבע בחנם שבועה בשם. נדרתי ולא שלמתי (ועבר על ב' לאוין, אחד הנודר כאלו בנה במה, והשני אם לא שילם נדרו}}. נהניתי מעולם הזה בלא ברכה.
נשבעתי לשוא ולשקר {{ממ|ובעוה"ר רוב העולם נכשלים בזה שנשבעים אפילו אינו מחוייב שבועה בתוך המשא ומתן נשבע ואומר כה יעזרני ה', וכבר ידוע שזה הוא כנשבע בשם, ולפעמים אפילו כשמדבר דברים בטלים עם חבירו ואומר דבר שקר כדי לאמת דבריו אומר ג"כ יעזרני' ה' לפי שכבר הרגיל לשונו בכך וע"ז ידוו כל הדווים שכאשר נתחייב שבועה בבית דין על תביעת חבירו לפעמים מוחל לחבירו ואינו רוצה לישבע אע"פ שאינו נשבע בשם שבטלו לישבע בשם מחמת גודל העבירה של לא תשא ואיך לא יבוש מלשבע בחנם שבועה בשם. נדרתי ולא שלמתי (ועבר על ב' לאוין, אחד הנודר כאלו בנה במה, והשני אם לא שילם נדרו}}. נהניתי מעולם הזה בלא ברכה.


'''סררנו.''' ע"ש הכתוב כפרה סוררה. ונאמר וסרתם מן הדרך. ר"ל סר לבנו מעבודת הבורא {{ממ|כמש"כ ולעם הזה היה לב סורר ומורה ר"ל סורר מלקיים מ"ע ומורה לעבור על ל"ת}}.
'''סררנו.''' ע"ש הכתוב כפרה סוררה. ונאמר וסרתם מן הדרך. ר"ל סר לבנו מעבודת הבורא {{ממ|כמש"כ ולעם הזה היה לב סורר ומורה. ר"ל סורר מלקיים מ"ע, ומורה לעבור על ל"ת}}.


'''עוינו.''' {{ממ|עון הוא העושה עבירה במזיד למלאות תאותו}}.
'''עוינו.''' {{ממ|עון הוא העושה עבירה במזיד, למלאות תאותו}}.


'''פשענו.''' פשע הוא כענין מרד {{ממ|וי"ל שיש ב' מורדים א' שמאמין בה' ובתורה ואעפ"כ מורד ואינו רוצה לקיים המצות ב' שמורד מחמ' שכפר בכל}}.
'''פשענו.''' פשע הוא כענין מרד {{ממ|וי"ל שיש ב' מורדים, א' שמאמין בה' ובתורה ואעפ"כ מורד ואינו רוצה לקיים המצות, ב' שמורד מחמת שכפר בכל}}.


'''צררנו.''' ע"ש הכתוב צרר רוח אותה בכנפיה {{ממ|ר"ל שהיינו צוררים א' לחבירו}}.
'''צררנו.''' ע"ש הכתוב צרר רוח אותה בכנפיה {{ממ|ר"ל שהיינו צוררים אחד לחבירו}}.


'''קשינו עורף.''' ע"ש הכתוב והנה עם קשה עורף. שהרי מהראוי לאדם כשישמע לדברי המוכיח או כשרואה שנענש בממון או בחולי ר"ל הוא או בניו בודאי מהראוי שיכנע וישוב אל ה' אבל קשינו עורף ולא עשינו תשובה ותלינו שזה בא במקרה ולא מן ה'.
'''קשינו עורף.''' ע"ש הכתוב והנה עם קשה עורף. שהרי מהראוי לאדם כשישמע לדברי המוכיח או כשרואה שנענש בממון או בחולי ר"ל הוא או בניו בודאי מהראוי שיכנע וישוב אל ה', אבל קשינו עורף ולא עשינו תשובה ותלינו שזה בא במקרה ולא מן ה'.


'''רשענו.''' עשינו מעשים שעי"ז נקרא רשע, כגון המרים יד על חבירו כדכתיב רשע למה תכה כו' וכן הגוזל והגונב נקרא רשע בקרא וכיוצא באלו.
'''רשענו.''' עשינו מעשים שע"י זה נקרא רשע, כגון המרים יד על חבירו, כדכתיב רשע למה תכה כו'. וכן הגוזל והגונב נקרא רשע בקרא, וכיוצא באלו.


'''שחתנו.''' ע"ש הכתוב שחת עמך. ונאמר בנים משחיתים. השחתה היא דבר ערוה ועבודת כוכבים ר"ל שעשינו דבר ערוה ולאו דוקא שבעל ערוה אלא אפילו חיבוק ונשוק ובכלל זה המשחית ומוציא זרע לבטלה אפי' ע"י הרהור וכ"ש אם ניאף בידו ח"ו ודברים הדומין לעבודת כוכבים כל המתגאה כאלו עוב' עבודת כוכבים המעלים עיניו מצדקה וכן כל הכועס כאלו עובד עבודת כוכבים וכיוצא בו הרבה.
'''שחתנו.''' ע"ש הכתוב שחת עמך. ונאמר בנים משחיתים. השחתה היא דבר ערוה ועבודת כוכבים, ר"ל שעשינו דבר ערוה, ולאו דוקא שבעל ערוה אלא אפילו חיבוק ונשוק ובכלל זה המשחית ומוציא זרע לבטלה אפילו ע"י הרהור וכ"ש אם ניאף בידו ח"ו, ודברים הדומין לעבודת כוכבים כל המתגאה כאלו עובד עבודת כוכבים, המעלים עיניו מצדקה, וכן כל הכועס כאלו עובד עבודת כוכבים, וכיוצא בו הרבה.


'''תעבנו.''' ר"ל עשינו מעשים רעים שעי"ז האדם נקרא תועבה כמש"כ לא תאכלו כל תועבה. וכן עבודת כוכבים נקרא תועבה וכמש"כ לא תביא תועבה אל ביתך.
'''תעבנו.''' ר"ל עשינו מעשים רעים שע"י זה האדם נקרא תועבה, כמש"כ לא תאכלו כל תועבה. וכן עבודת כוכבים נקרא תועבה, וכמש"כ לא תביא תועבה אל ביתך.


'''תעינו.''' זהו ווידוי כללית היינו כמש"כ כולנו כצאן תעינו כי לא הלכנו בדרך הישר ולכן אף אתה לא עזרתנו לשוב כארז"ל הבא לטמא פותחין לו ר"ל שאין משמרים אותו משמים לסייעו שישוב עד שישים האדם אל לבו שישוב ואז הבא לטהר מסייעין אותו. וז"ש '''תעתענו''', ר"ל שהנחת אותנו על בחירתינו להיות תועים.
'''תעינו.''' זהו ווידוי כללית, היינו כמש"כ כולנו כצאן תעינו, כי לא הלכנו בדרך הישר, ולכן אף אתה לא עזרתנו לשוב, כארז"ל הבא לטמא פותחין לו, ר"ל שאין משמרים אותו משמים לסייעו שישוב עד שישים האדם אל לבו שישוב ואז הבא לטהר מסייעין אותו. וז"ש '''תעתענו''', ר"ל שהנחת אותנו על בחירתינו להיות תועים.


'''סרנו ממצותיך כו'.''' ואלו היינו בוחרים בדבר ששוה למצותיך לא היה רע כל כך אבל בחרנו בדבר שלא שוה לנו, ולכן '''ואתה צדיק כו'.'''
'''סרנו ממצותיך כו'.''' ואלו היינו בוחרים בדבר ששוה למצותיך לא היה רע כל כך, אבל בחרנו בדבר שלא שוה לנו, ולכן '''ואתה צדיק כו'.'''




892

עריכות

תפריט ניווט