שב יעקב/א/ג: הבדלים בין גרסאות בדף

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 170 בתים ,  10 ביולי 2020
עריכה
(הערה)
(עריכה)
שורה 21: שורה 21:


<small>הוכחה דכוונת הש"ס נמי כדעת הזוהר</small>{{ש}}
<small>הוכחה דכוונת הש"ס נמי כדעת הזוהר</small>{{ש}}
'''וכן''' משמע מראיה שהביא הש"ס דאמר ריב"ל{{הערה|לפנינו: דא"ר חמא ברבי חנינא אמר רבי יצחק. וריב"ל מובא שם בענין אחר.}} כל הנותן מטתו בין צפון לדרום הויין לו בנים זכרים שנאמר וצפונך תמלא בטנם כו'. והנה לפי' רש"י קשה אמאי הזכיר קרא וצפונך יותר מדרומך כיון דראשה ומרגלותיה צריך להיות בין צפון לדרום. אך לפי' הזוהר דמיירי דראשה ומרגלותיה בין מזרח ומערב, ובין צפון לדרום קאי על רוחב המטה, א"כ איש אשר ישכב את אשתו במטה אחת ע"כ חד מינייהו לצד צפון, וכיון דע"פ הזוהר ראוי להיות צד ראשה למערב ורגליה למזרח ע"כ האשה שוכבת לצד הצפון לפי מה דהמשיל ראש החכמים בשיר השירים אהבת ה' עם ישראל כאהבת איש עם אשתו וכתיב דרך חיבה שמאלו תחת לראשי וימינו תחבקני וא"כ כיון דשמאלו של האיש תחת ראש המטה ע"כ האשה שוכבת לצד צפון כי אי עומד המטה ראשה למערב ורגליה למזרח והאיש מחבק את אשתו אז ע"כ מתכוון שמאל האיש תחת ראש האשה:
'''וכן''' משמע מראיה שהביא הש"ס דאמר ריב"ל{{הערה|לפנינו: דא"ר חמא ברבי חנינא אמר רבי יצחק. וריב"ל מובא שם בענין אחר.}} כל הנותן מטתו בין צפון לדרום הויין לו בנים זכרים שנאמר וצפונך תמלא בטנם כו'. והנה לפירוש רש"י קשה אמאי הזכיר קרא וצפונך יותר מדרומך כיון דראשה ומרגלותיה צריך להיות בין צפון לדרום. אך לפירוש הזוהר דמיירי דראשה ומרגלותיה בין מזרח ומערב, ובין צפון לדרום קאי על רוחב המטה, אם כן איש אשר ישכב את אשתו במטה אחת על כרחך חד מינייהו לצד צפון, וכיון דעל פי הזוהר ראוי להיות צד ראשה למערב ורגליה למזרח על כרחך האשה שוכבת לצד הצפון לפי מה דהמשיל ראש החכמים בשיר השירים אהבת ה' עם ישראל כאהבת איש עם אשתו וכתיב דרך חיבה שמאלו תחת לראשי וימינו תחבקני {{ממ|[[תנ"ך/שיר השירים/ב#ו|שיה"ש ב ו]]}} ואם כן כיון דשמאלו של האיש תחת ראש המטה{{הערה|לכאורה צ"ל: האשה.}} על כרחך האשה שוכבת לצד צפון כי אי עומד המטה ראשה למערב ורגליה למזרח והאיש מחבק את אשתו אז על כרחך מתכוון שמאל האיש תחת ראש האשה:


'''לפ"ז''' א"ש דהביא ראיה דכל הנותן מטתו בין צפון ודרום כו' מקרא דוצפונך תמלא בטנם דהיינו אי עומד המטה בענין זה אז האשה הי' לצפונך נתקיים מקרא וצפונך תמלא בטנם דהיינו אשתך ששוכב לצפונך תמלא בטנם ושבעו בנים:
'''לפ"ז''' אתי שפיר דהביא ראיה דכל הנותן מטתו בין צפון ודרום כו' מקרא דוצפונך תמלא בטנם דהיינו אי עומד המטה בענין זה אז האשה היא לצפונך נתקיים מקרא וצפונך תמלא בטנם דהיינו אשתך ששוכב לצפונך תמלא בטנם ושבעו בנים:


<small>טעם למה שאסר הרמב"ם שינה לחוד אף בלא אשתו עמו</small>{{ש}}
<small>טעם למה שאסר הרמב"ם שינה לחוד אף בלא אשתו עמו</small>{{ש}}
2,169

עריכות

תפריט ניווט